Pest Megyei Diákolimpia 2019
Pest megyei sakk diákolimpia döntő 2018-2019-es tanév
Ezt a tájékoztatást a gyerekek oktatóként és a diákolimpián részt vevő edzőként Önöknek. 2019.
január 5-én a Pest megyei sakk diákolimpia döntő hathatós választ adott több kérdésben. Erre ebben
a tájékoztatásban ki fogok térni bővebben.
De először is szeretném bemutatni Salacki Marcel az Izsák Gyula és az én közös tanítványomat
(Bálint Márton általános iskola Törökbálint).
Tavaly (a 2017-2018-as tanévben) a Pest megyei sakk diákolimpia döntőn az F1 korcsoportban 50
gyerekből úgy lett harmadik (és mivel az első kettő jut be az országos döntőbe, éppen lemaradt a
továbbjutásról), hogy a diákolimpiát 38 fokos lázzal küzdte végig!! Abszolút ott lett volna a
helye a döntőn. Én megpróbáltam benevezni, de a Sakkszövetség ezt a véleményem szerint abszolút
jogos kérést számomra teljesen érthetetlen módon elutasította. Arra hivatkozva, hogy a jelentkezők
nagy száma miatt nem áll módjukban kérvényt elfogadni. Nekem még most is az a véleményem, hogy
Marcinak akkor ott lett volna a helye az országos döntőn. A sors viszont most igazságot osztott
neki a 2019. január 5-i Pest megyei döntőn abban a kérdésben, hogy ott lett volna-e a helye tavaly
is az országos döntőn. Ilyen dobogó tetején állást szívből kívánom minden tanítványomnak. A
sakkoktatóknak pedig azt a csodálatos érzést kívánom, ami engem ért akkor, amikor Marci majdnem
minden fordulóban győztesen jött ki a versenyteremből. Az utolsó
forduló előtt már látszott, hogy valami csodálatos dolog van kialakulóban. Az igazi boldogság az
volt, amikor az utolsó forduló után is azzal jött ki a tanítványom, hogy azt is megnyerte. Verseny
közben mondtam Marcinak, hogy itt a lehetőség arra, hogy megmutassa, hogy már tavaly is az országos
döntőben lett volna a helye. A versenterembe nem mehettem be, így a játszmákat nem láttam, de azt
gondoltam, hogy érdemes részt vennem a diákolimpián edzőként is. a következők miatt. Egyrészt a
gyerekeknek tartást és biztonságot ad, ha ott az edző velük. Másrészt bármilyen kérdésre tudtam
válaszolni a sakkozással kapcsolatban. Harmadrészt pedig, de egyáltalán nem utolsó sorban 1-2
lelkesítő szó, néha a holtponton való átsegítés is fontos lehet a gyerekeknek.
A tavalyinál egyel nagyobb korcsoportban (F2), (mert Marci közben korcsoportot váltott), egy pont
előnnyel, 2009-es születésűként a 2008-2009-esek között megnyerte a Pest megyei döntőt. Hét
játszmából 6,5 ponttal. Ez körülbelül 92%-os teljesítménynek felel meg korban még kicsiként a
csoportban. És az első helyezés alanyi jogot jelent az országos döntőn való indulásra. És ehhez
tiszta szívből gratulálok Marcinak. Ez óriási siker és óriási küzdés volt.
Megnyugtató volt a számomra az előbbi óriási siker, abból a szempontból is, hogy sokan felvetik,
hogy szakkör legyen vagy tantárgy a sakk? Hogy milyen jó annak iskolának, ahol tantárgy a sakk.
Nekem az a véleményem, hogy milyen jó annak az iskolának, ahol van sakkszakkör. Ez nagyon nagy
érték egy iskolában. Érdemes támogatni a szakköröket akár úgy is, hogy szakkörre nem járók
figyelmét felhívni erre a klassz lehetőségre. És szívesen fogadok el segítséget Izsák Gyula
barátommal
abban is, hogy az egyéb iskolai szabadidős sportok ne vigyék el a sakk szakkörről a gyerekeket. Aki
más sportot is űz, próbálja megoldani azt, hogy a heti egy óra sakk megoldható legyen.
A sakk szakkör vagy tantárgy kérdésről és annak (néha elképesztő) visszásságairól bővebb véleményem
is van, aki kéri annak azt kifejtem külön. Most egyenlőre egy nem részletes vélemény. Marci
csoportjában volt iskola, ahonnan csak ebben az egy korcsoportban 14(!!) gyerek vett részt. Elsőtől
negyedikig tantárgy a sakk, az oktató se tavaly, se idén nem vett részt a diákolimpián. A 14
gyerekből pedig egy sem jutott be az első négybe.
Miben mutatkozik meg az elhivatottság a (jellemzően szakkört tartó és a versenysportban is már
bizonyító) sakkoktatóknál?
1. Sakkot tanítanak és nem egyebet. Örülnek, ha a sakk oktatás hat az órarendi tantárgyakra, de
(nagyon helyesen) direktben nem ez a fő cél nekik. Örülnek annak, ha a tanítvány legyőzi őket,
bármikor szívesen sakkoznak velük.
2. Ott vannak a diákolimpiákon. Együtt küzdenek a gyerekekkel. És nem fordul elő az, vagy csak
kivételesen ritkán, hogy tantárgyi oktatásnál sok gyereket diákolimpiára küldő iskola egyik
tanítványa Szülője arról panaszkodik, hogy ha az oktatójuk nem jön el jövőre a diákolimpiára (most
se volt ott és tavaly sem), akkor ők sem fognak eljönni a versenyre. Nekem idén 7 tanítványom vett
részt a Pest megyei döntőn összesen, de tavaly is ott voltam a diákolimpián és idén is.
3. Beleadják az energiát az oktatásba. Ez a fő lényeg. Ezt az óriási energiát sokszor a szakkörös
gyerekek Szülei sem érzékelik. Én magam imádtam gyerekkoromban diákolimpiára járni és nagyon
szerettem sakkozni is. Olyannyira, hogy már a diákolimpia napján(!!) a következő évi diákolimpiát
vártam. A maximális energia beleadása azért fontos, mert ez az energia megy át a gyerekekbe és
alakul át sakk szeretetté, és sakk tudássá. A maximális energia beadásnak a sakk sportban szerintem
(de ez az én véleményem, nem kell ezt a véleményt feltétlenül osztani) nélkülözhetetlen feltétele,
hogy az oktató legalább valaha versenysakkozó volt.
Nekem OKJ-és sakkoktatói végzettségem van, 1977-ben kezdtem versenyszerűen sakkozni, mesterjelölt
sakkozó vagyok és körülbelül 15-20 éve tanítok gyerekeket. Eredményeimet tekintve pedig az
általános iskolások között (gimnáziumban nem tanítok, de van már gimnazista tanítványom) mindkét
nemben (fiú és lány), minden korcsoportban, egyéniben (F1, L1, F2, L2, F3, L3, F4, L4) is és
csapatban (F1-2, L1-2, F3-4, L3-4) is volt már országos döntős tanítványom, illetve csapatom.
Az én véleményem az (és ezt tanácsolom mindenkinek) hogy aki a sakk szakkörön odafigyel, produkálja
magát, jelentkezik, szorgalmas, jár versenyekre, ott nagy esély van arra, hogy jön a siker is. Nem
feltétlenül mindenkinél, és nem is egyforma mértékben. És a szakkörön (főleg kezdőknél) nem az a
feltétlenül fontos, hogy jót
mond-e az illető (mert sokan azért félnek hozzászólni a szakkörön tanultakhoz, hogy mi van, ha
rosszat mondanak). A szakkörön nincs rossz válasz. Csak jó válasz van és nagyon jó válasz. A jó
válasz az, hogy valaki már GONDOL valamire (használja a fejét, amiből később lesz a sakktudás), a
nagyon jó válasz pedig az előző, de helyes választ feltételezve. Egyik sakkoktató sem csodatévő
orvos és nem is varázsló. Akik a szakkörön kevésbé figyelnek oda az oktatóra, versenyezni ritkábban
járnak, kevésbé törik magukat, ritkábban mondják el a véleményüket különböző kérdésekről, azok
kevésbé is adják meg maguknak az esélyt a sikerességre. De ennek ellenére is azt lehet mondani,
hogy a sakkozástól mindenki nagyon sokat és nagyon nagy értéket kap.
A fenti csoportkép a Pest megyei döntőn részt vevő tanítványaimról készült. A Marci első helyezése
mellett nagy siker még, hogy ennyi gyerek eljött a diákolimpiára. Pláne nagy siker hogy az érdi
Teleki Sámuel általános iskolából három havi sakkoktatás után 5 gyerek jött le a döntőre, és elég
szépen helytálltak a népes mezőnyben. Mivel a versenyjátszmákat nem láthattam, igyekszek minden
gyerekről néhány jó szót szólni az alábbiakban.
F1 korcsoport:
23. Gémesi Nyári Bence 2,5 pont Teleki általános iskola Érd
29. Bugyinszki Ádám 2 pont Teleki általános iskola Érd
http://chess-results.com/tnr403411.aspx?lan=1&art=1&rd=7
Gémesi Nyári Bence a csoportképen az ötödik gyerek, Bugyinszki Ádám a hatodik gyerek. Gémesi Nyári
Bence egy nagyon igyekvő gyerek a szakkörön, mindig nagyon figyel, igyekszik, segíti a szakkör
munkáját.
Bugyinszki Ádám kis nagyon lelkes gyerek, ügyesen sakkozik ő is.
L1 korcsoport:
Makai Nóra 11. helyezés 2 pont Teleki általános iskola Érd
http://chess-results.com/tnr403412.aspx?lan=1&art=1&rd=7
Makai Nóra a csoportképen második. Szakköri munkája előtt le a kalappal. Otthon szorgalmasan
gyakorol Apukájával, a siker nem fog elmaradni.
F2 korcsoport:
1. Salacki Marcel 6,5/7 pont Bálint Márton általános iskola Törökbálint
http://chess-results.com/tnr403415.aspx?lan=1&art=1&rd=7&turdet=YES Marciról itt nem írok bővebben,
róla részletesen beszámoltam már.
L2 korcsoport:
7. Nagy Johanna 3,5 pont 1. számú általános iskola Budaörs
11. Bugyinszki Enikő Anna 3 pont Teleki általános iskola Érd
13. Fülöp Nóra 2 pont Teleki általános iskola Érd
http://chess-results.com/tnr403416.aspx?lan=1&art=1&rd=7&turdet=YES
Nagy Johanna a csoportképen harmadik, Bugyinszki Enikő Anna negyedik, Fülöp Nóra első.
Nagy Johanna nagyon nagy küzdő. Sakkban is és dzsúdóban is. Most még kicsi volt a csoportban, de
jövőre a küzdeni tudása meghozhatja a még nagyobb sikert neki is.
Bugyinszki Enikő egy nagyon lelkes gyerek. Teljesen elégedett vagyok a szakköri munkájával is és a
versenyzésével is.
Fülöp Nóra is lelkes gyerek, szeret hozzászólni az órán. Ügyes a versenyzésben is.
Minden tanítványomnak köszönöm a derekas helytállást a diákolimpián és további sakk sikereket
kívánok mindenkinek.
Balog Gábor
Soroksári Ifjúsági és Sakk SE elnöke, sakkoktató